معروف ترین شهرهای گم شده تاریخ | سرزمین های اسرارآمیزی که ناپدید شدند

معروف ترین شهرهای گم شده تاریخ | سرزمین های اسرارآمیزی که ناپدید شدند

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از عجیب‌ترین مسائلی که ممکن است برای یک تمدن رخ دهد، نابودی آن تمدن است. شاید به نظر عجیب برسد که چه طور ممکن است یک شهر در لیست شهرهای گم شده و یا نابود شده قرار بگیرد و از گردونه‌ی زندگی خارج شود، اما این یکی از معمول‌ترین مسائلی است که در طول تمدن بشری بارها و بارها با آن مواجه شده‌ایم. نابودی تمدن‌ها و شهرهای بزرگ بسته به عوامل طبیعی و یا رخدادهایی که ماحصل دست بشر بوده، رخ داده است. عواملی چون بیماری، زلزله، جنگ، قحطی، فوران‌های آتش فشانی و غیره. در ادامه به معروف ترین شهرهای باستانی گم شده در تاریخ اشاره خواهیم کرد. با تور مشهد همراه باشید.

شهر

1- Sukhothai

این شهر یکی از ابتدایی ترین و معروف‌ترین شهرهای تایلند محسوب می‌شود که در قرن 13 میلادی به عنوان پایتخت امپراتوری تایلند در این محل احداث شد. گفته می شود که این شهر باستانی محل سکونت بیش از 80,000 نفر بوده، اما پس از سال 1351 میلادی  تحت نفوذ و سلطه‌ی امپراتوری‌های دیگر، قدرت سابق را از دست داد و اوایل قرن 16 به طور کلی از میان رفته است. Sukhothai در حال حاضر یکی از سایت های معروف گردشگری در تایلند محسوب می‌شود و روزانه مورد بازدید انواع تور مسافرتی قرار می‌گیرد. تورهای یک روزه ای برای بازدید از این سایت ترتیب داده شده است.

شهر

 2- Great Zimbabwe

زیمبابوه‌ی بزرگ جزو معروف ترین شهرهای باستانی است که به طور کلی از گردونه ی تمدن خارج شده اند و امروزه چیزی جز دیوارهای نیمه کاره و بقایای سنگی از آن باقی نمانده است. این بقایا با وسعتی قابل توجه در نزدیکی شهر زیمبابوه‌ی امروزی به جای مانده است. بقایای به جای مانده از این شهر، گویای سیاست خاص و معماری فوق العاده‌ای بوده که در آن زمان در طراحی شهری به کار گرفته شده است. صدها قطعه از باقی مانده‌های ستون‌ها، خانه‌های سنگی، سرستون‌ها و دیوارهایی که در اطراف این محدوده به چشم می‌خورند، گویای تمدنی بوده است که در قرن 11 میلادی پایه گذاری شد و در حدود 300 سال بعد به صورت کامل به پایان رسید.

شهر

3- Timgad

تیمگاد یکی از معروف ترین شهرهای باستانی امپراتوری روم است که تحت فرمانروایی تراجان در سال 100 میلادی در منطقه احداث شد. این شهر در واقع به عنوان سکونت‌گاه 15,000 نفر از تروجانی‌ها ساخته و پرداخته شده است. این شهر به دلیل شهرت و موقعیت سیاسی خود در آن زمان به سرعت رشد کرد و جمعیت قابل توجهی از تروجانی‌ها را در خود جای داد. در حال حاضر نمونه هایی از معماری این شهر در محل به چشم می‌خورد که گویای هنر فوق العاده‌ی تروجانی ها در معماری است. تیمگاد در قرن 5 میلادی تحت هجوم اقوام بیگانه قرار گرفت و به طور کلی تخریب شد. بقایای این شهر فوق‌العاده‌ی باستانی در سال 1881 طی کاووش های باستان شناسی در منطقه کشف شد. تیمگاد در حال حاضر به عنوان یکی از سایت‌های معروف باستانی مورد بازدید گردشگران تورمسافرتی قرار می گیرد.

شهر

 4- Mohenjo-daro

این شهر به عنوان اولین نمونه از ساختارهای شهری شهرتی جهانی دارد و از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه محسوب می‌شود. این شهر باستانی فوق العاده زیبا و خارق‌العاده در سال 2600 میلادی در پاکستان احداث شد. موهنجودارو همواره توسط گردشگران تورمسافرتی مورد بازدید قرار می‌گیرد و از محبوب ترین سایت‌های تاریخی است. این شهر با معماری خارق العاده‌ی خودش، یکی از منحصر به فرد ترین طراحی‌های شهری را به نام خود ثبت کرده است. سیستم خیابان‌بندی که به بهترین نحو در فضای شهر اجرا شده است، سیستم آب و فاضلاب، معماری ساختمان‌ها و … گویای تمدنی عظیم در این منطقه بوده است. گفته می‌شود که شهر موهنجودارو در حدود 35000 نفر جمعیت داشته. هنوز به صورت واضح مشخص نیست که دلیل نابودی این شهر چه بوده است، اما گفته می شود که این شهر باستانی در سال 1700 از سکنه خالی شد. موهنجودارو در سال 1920 طی کاووش‌های باستان‌شناسی در منطقه کشف شد و به شهرت رسید.

شهر