جاذبه های دیدنی آفریقا

جاذبه های دیدنی آفریقا

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,50 از 5 ( 2 رای )
Loading...

معرفی جاهای دیدنی آفریقا و هفت تصور اشتباه در مورد سفر به آفریقا

اینبار از جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا و از سفر به آفریقا برایتان می گوییم، از خطرات سفر به قاره آفریقا، خطرها و تصوراتی که هرچند معقول به نظر می رسند اما خیلی هم واقعی نیستند. این بار موضوع بسیار مهمی بود که احتیاج به پوشش کامل تری داشت. بنابراین به کریستین که یک متخصص در زمینه سفر است مراجعه کردیم تا اطلاعات مفید و جزئیات مهم در این باره را به ما یادآوری کند، او در مورد سفر به آفریقا و کشور های آفریقایی اطلاعات فوق العاده و تجربه انکار نشدنی دارد. بنابراین درباره برخی داستان های ساختگی که در مورد سفر به آفریقا وجود دارند و دائما اینجا و آنجا شنیده می شوند از او سوال کردیم و او اینگونه شروع کرد: “وقتی به دوستانم در مورد اولین سفر تک نفره ام به آفریقا گفتم، آنها فکر کردند دیوانه شده ام. همه این سوالات را تکرار می کردند: اگر دچار ابولا (یک بیماری ویروسی بسیار قوی و کشنده) شده باشی چه !؟ نباید تنهایی به آفریقا سفر می کردی! خیلی خطرناک است! ممکن است توسط شیر یا یک حیوان دیگر خورده شوی! این ها نمونه هایی از عکس العمل معمول در برابر این خبر است و معمولا از طرف کسانی عنوان می شود که تابحال به این قاره نرفته اند و به تصاویر خیلی منفی که در اخبار و فرهنگ عمومی مردم وجود دارد عادت کرده اند. ما معمولا بیشتر در مورد نکات منفی آفریقا می شنویم : بیماری، جرم،فساد، جنگ و فقر. بنابراین افراد معمولا نگرشی منفری نسبت به آفریقا دارند. اما حقیقت این است که آفریقا قاره ایست با مناظر دلربا و فرهنگ های متنوع و فعالیت های هیجان انگیزی که تنها در این قاره می توانید آنها را در تور آفریقا تجربه کنید.

آفریقا

سفر کردن تنها، بخصوص برای یک زن، بسیار سخت است

به هر کس بگویید قصد دارید به تنهایی به قاره آفریقا سفر کنید، به دلایلی که بالا ذکر شد، با عکس العمل های وحشت زده آنها مواجه خواهید شد. اعتراف می کنم زمانی که تصمیم گرفتم به تنهایی در موزامبیک سفر کنم، به دلیل این که نتوانسته بودم اطلاعات مثبتی درباره این کشور پیدا کنم، کمی می ترسیدم. اما بهرحال این سفر را انجام دادم و از آن با یک عالمه دوستان جدید و خاطرات فوق العاده و فراموش نشدنی بازگشتم. من متوجه شدم که سفر تکنفره خانم ها در قاره آفریقا درست مانند سفر تک نفره خانم ها در هر جای دنیاست. مسلما می بایست مراقب باشید به تنهایی پیاده روی نکنید (بخصوص شب ها)، بیش از حد مست نشوید، آگاه باشید و به غرایز و احساسات درونی خود اعتماد کنید. اما تنها بودن در این قاره اصلا بد نیست. مردم محلی اغلب سعی می کردند مراقب من باشند و طبق معمول از دیدن تعداد زیاد مسافران تنهای دیگر در مناطق مختلف تعجب می کردم.

سفر به آفریقا

آفریقا فقط یک جای بسیار بزرگ است

در رسانه ها و فرهنگ عمومی معمولا آفریقا را به عنوان “یک مکان منفرد” تصور می کنند. دقیقا مانند وقتی که سخنگوی وزارت خارجه استرالیا “تانیا پیلبرسک” از آفریقا به عنوان یک کشور نام برد. اما این قاره در حقیقت از 54 کشور، هزاران فرهنگ، نزدیک به 2000 زبان و مناظر زیبایی که بطرز فوق العاده ای متفاوت و ناهمگون هستند تشکیل شده است. آفریقا خانه بزرگ ترین صحرای جهان (ساهارا) و بلند ترین کوه بدون رشته کوه در جهان (کلیمانجارو) است. تنها در دهه گذشته، 600 گونه جانوری جدید در ماداگاسکار کشف شده اند. من بطور مداوم از این که چقدر تنوع در آفریقا وجود دارد شگفت زده می شوم. من روی تپه های عظیم ریگ های روان نارنجی رنگ در نامیبیا شن سواری کرده ام، در طول سواحل شنی سفید در تانزانیا پیاده روی کرده ام، با گوریل ها در اوگاندا جنگل نوردی کرده ام و در رستوران های باربکیوی شهر های کوچک آفریقای جنوبی (و همچنین رستوران های تجملی که چند مایل آنورتر وجود دارند) غذا خورده ام. صحبت کردن در مورد آفریقا، انگار که فقط یک مکان منفرد بزرگ است مثل این است که بگوییم اروپا یا آسیا  مکان های بزرگ منفرد هستند. در مورد آفریقا با داشتن جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا، امکان کلی گویی وجود ندارد.

سفر به آفریقا

سفر به آفریقا، سرزمینی بکر با تجربیاتی متفاوت

سافاری ها (سیاحت های اکتشافی مختص به آفریقا) مطمئنا بزرگ ترین عامل جذابیت آفریقا و یکی از جاذبه های گردشگری آفریقا هست که در جلب کردن سیل گردشگران به این قاره اهمیت بالایی دارد. اما این قاره جذابیت های دیگری نیز دارد. آفریقا جاییست که من برای اولین بار وال کوسه (بزرگ ترین کوسه دنیا به طول 13 متر) را دیدم، جایی ست که بیشتر وقتم را به جای اقامت در هتل ها و مهمانخانه ها در خانه های مردم به سر بردم و در کمال امنیت از ساحل زیبایی به ساحل زیبای دیگر هیچ هایک کردم (از اتومبیل های عبوری ، سواری رایگان گرفتم). قاره ای پر از مردم در حال سفر، صنعت سینمای پر رونق، مراکز تکنولوژیک در حال ازدیاد و بسیاری از پروژه های توسعه و پیشرفت. من هنوز هم تحت تاثیر مهمان نوازی مردم و منحصربفرد بودن چیزهایی هستم که در هر بازدیدم از این قاره تجربه می کنم. اما هر بار که قصد دارم به این قاره برگردم، همان نگرانی ها، سوالات و افکار اشتباه را می شنوم. امروز قصد داریم مروری بر این داستان های ساختگی که درباره سفر به آفریقا وجود دارد داشته باشیم و توضیح بدهیم که چرا این ها همه اشتباه هستند :

سفر به آفریقا

آفریقا خطرناک است

مواردی که وجهه آفریقا را خراب کرده اند حمله های تروریستی اخیر در کنیا توسط گروه الشباب، درگیری مداوم بوکوحرام در نیجریه، سختی تاسیس یک حکومت ثابت در سومالی، جنگ داخلی در جنوب جودان و جنبش Kony 2012 هستند. همه این ها وقتی با خاطرات ما از فیلم های “الماس های خون” درباره نسل کشی رواندا و  Black Hawk Down در مورد درگیری های سومالی ترکیب می شوند، تصویر ذهنی اغلب مردم از آفریقا را تشکیل می دهند. یک مکان پر از درگیری که خطر در گوشه گوشه آن در کمین است. این که در حال حاضر برخی قسمت های آفریقا (نه همه جای آن) برای سفر به آفریقا بسیار خطرناک هستند حقیقت دارد. اما این هم نکته دیگریست که نمی توان در مورد آفریقا کلی گویی کرد. قسمت های خیلی خیلی پر امنیتی هم در این قاره وجود دارند با مکان هایی که یکی از جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا هستند. براساس تحقیقات موسسه اقتصاد و صلح (که رتبه بندی خود را براساس فاکتورهایی مانند خشونت، جرم، تروریسم و درگیری های داخلی و خارجی انجام داده است)، کشور های بوتسوانا، نامیبیا، زامبیا، ماداگاسکار، غنا، سییرالئون، تانزانیا و مالاوی (و تعداد زیاد دیگری از کشور های آفریقایی موجود در این رتبه بندی) همگی از ایالات متحده آمریکا ایمن تر هستند.

سفر به آفریقا

فقط برای کارهای بشر دوستانه یا تجربه سافاری باید به آفریقا سفر کرد

بخاطر دارم یک بار در رستورانی در نامیبیا با برخی مردم محلی نشسته بودم که یکی از آنها با گستاخی از من پرسید : “حالا اومدی اینجا تا چه چیزی را نجات بدهی!؟”. این که گروه بزرگی از افراد بشردوست به آفریقا سفر می کنند تا چیزی را نجات بدهند یا کار مفیدی انجام بدهند (که البته اغلب برعکس آن عمل می کنند.) یک حقیقت است. چهل و هفت درصد داوطلبان جبهه صلح در آفریقا خدمت می کنند و کشور آفریقای جنوبی در سال 2014 به تنهایی پذیرای 22 میلیون داوطلب بوده است. از نظر گردشگری، بیشتر مردم فکر می کنند برای دیدن آفریقا می بایست به یک تور سافاری بروید که همه چیز برایتان از قبل برنامه ریزی شده باشد. تعداد کمی از مردم، “سفر به آفریقا با کوله پشتی” در سرتاسر آفریقا را یک کار بی خطر و امکان پذیر نمی دانند. اما آفریقا هم درست مانند آسیا یا آمریکای جنوبی، یک مسیر جالب برای “سفر به آفریقا با کوله پشتی” دارد و پر از آدم هاییست که نه داوطلب کارهای بشردوستانه هستند و نه طرفداران سافاری. کارهای زیادی برای انجام دادن و مکان های زیادی وجود دارد که جزو جاهای دیدنی آفریقا هستند. مانند تور بازدید از اهرام جیزه در مصر، استراحت و آفتاب گرفتن در سواحل مشهور زانزیبار، بالا رفتن از کوه بلند کلیمانجارو در تانزانیا، گردش در شهر های باستانی کشور مراکش و تیمبوکتو، غواصی در موزامبیک، گردش در شهر های کوچک آفریقای جنوبی و بانجی جامپینگ در آبشارهای ویکتوریا در زامبیا، یکی از شگفتی های طبیعت در جهان که همگی جزو جاهای دیدنی آفریقا.

سفر به آفریقا

برای سفر در آفریقا به مقدار زیادی پول نیاز دارید

از آنجایی که اغلب مردم فکر می کنند برای سفر به آفریقا می بایست در یک سافاری ثبت نام کنند، تصور می کنند سفر به این قاره بسیار گران است. اما قرار نیست سفر به آفریقا ، تورهای چند هزار دلاری سافاری و هتل های ساحلی گران قیمت با مستخدمین خصوصی باشد. در واقع، عکس قضیه حقیقت دارد. من وقتی متوجه شدم که می توانم در پارک ملی کروگر Kruger National Park در آفریقای جنوبی یا پارک ملی اتوشا Etosha National Park در نامیبیا، بدون پرداختن مبلغ بالای تور، در ماشین های مخصوص رانندگی کنم شگفت زده شدم. در هر دو این پارک ها می توانید به راحتی و بدون نیاز به تور، “پنج مورد بزرگ” (شیر، فیل، بوفالو، کرگدن و یوزپلنگ) را ببینید. بعلاوه از این که متوجه شدم اقامت در این قاره چقدر می تواند ارزان و راحت باشد تحت تاثیر قرار گرفتم. در موزامبیک، تنها با شبی 15 دلار، توانستم یک کلبه ساحلی اجاره کنم. بعلاوه در کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا و مراکش، می توان از یک اتاق در یک خوابگاه (با هزینه 10 دلار) تا یک ویلای خصوصی (با هزینه 20 دلار) پیدا کرد. منحصر بفرد بودن و شیک بودن محل های اقامت در آفریقای جنوبی، از اردوگاه ها گرفته تا سوییت های تعطیلاتی اجاره ای برای من باورنکردنی بود. اردوگاه های اقامتی تانزانیا، معمولا در مکان های زیبایی قرار داشتند و شامل حمام آب داغ، آشپزخانه و حتی استخر بودند. وسایل نقلیه نیز اصلا گران نیستند. برای مثال، گزینه های سافاری ارزان قیمتی هستند که با هزینه بسیار کم 80 دلار در روز، شامل غذا، محل اقامت و فعالیت های جالب (مانند رانندگی تنها در سافاری) می باشند. تور بسیار جالب بازباس Baz Bus (که مخصوص کسانیست که با کوله پشتی در آفریقای جنوبی سفر می کنند) از شما برای سفرهای کوتاه مبلغ 10 دلار و برای حمل و نقل شما در سه هفته اقامتتان حدود 325 دلار هزینه می گیرد. همچنین آژانس های کرایه اتومبیل در نامیبیا و آفریقای جنوبی برای یک وسیله نقلیه در روز حدود 25 دلار هزینه طلب می کنند. اصلا لازم نیست سفرتان به قاره آفریقا خیلی تجملی باشد تا از آن لذت ببرید.بنابراین به این قاره زیبا سفر کنید و بازدید از جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا را هم فراموش نکنید.

سفر به آفریقا

قاره آفریقا کثیف و توسعه نیافته است

زمانی که در کشور رواندا رانندگی می کردم، باورم نمیشد که چقدر همه جا و همه چیز تمیز بود و تقریبا هیچ آشغالی در کنار جاده پیدا نمی شد. بعلاوه از تماشای عمارت های زیبای فراوانی که هنگام ورود به پایتخت این کشور (کیگالی) دیدم شگفت زده شدم. در کشور رواندا از میانه دهه 90 تاکنون، بیش از یک میلیون انسان از فقر در آمده اند، در سرتاسر کشور صلح پابرجا برقرار است و زنان این کشور، بیشتر از هر کشور دیگری درجهان در سیاست دخالت دارند (64 درصد اعضای مجلس این کشور را زنان تشکیل داده اند). این تنها یکی از خیل کشور های آفریقاییست که بسیار خوب عمل می کنند و در حال پیشرفت هستند. مثلا کشور بوتسوانا، بعد از استقلال خود از بریتانیا در سال 1977 به سرعت از رتبه پایین خود بعنوان یکی از فقیر ترین کشورهای دنیا به رتبه های بسیار بالاتر پیشرفت کرد و یکی از بالاترین میانگین های رشد اقتصادی در جهان را داراست (با میانگین رشد 9 درصد از سال 1966 تا 1999 و میانگین رشد 5 درصد از آن سال تاکنون). کشور آیوری کست نیز با 8.5 درصد رشد تولید داخلی در سال 2016 ، در مقایسه با رشد 1.6 درصد در آمریکا، در حال تجربه رشد سریع است. تعداد کسانی که در قاره آفریقا تلفن همراه دارند به سرعت موشک در حال افزایش است. از این که در کشور تانزانیا، آنهم در منطقه سرنگیتی، هنوز سرویس اینترنت 3G داشتم بسیار تعجب کردم. کیفیت اینترنتی که آنجا از آن استفاده می کردم خیلی خیلی بهتر از کیفیت اینترنتی بود که در آمریکا داشتم. نکته دیگری که مرا شگفت زده کرد، عالی بودن جاده ها در بیشتر کشورهای آفریقای جنوبی و برخی قسمت های شرق قاره آفریقا مانند تانزانیا و زامبیا بود. مسلما جاده هایی با سوراخ سنبه های فراوان و پر از آشغال وجود داشتند، اما این ها در مقابل اکثریت جاده های تمیزی که من تجربه کردم هیچ بودند. این که مشکلات بسیاری در راه توسعه قاره آفریقا وجود دارند که می بایست حل شوند درست است. اما این تصور که اکثر کشور های قاره آفریقا جاهای دورافتاده فقیری هستند که پیشرفت ناچیزی دارند، از حقیقت امروزین این قاره بسیار دور است.

سفر به آفریقا

آفریقا زیبا و امن است …

در حالی که تصویر قاره آفریقا در رسانه ها خیلی خوب نبوده است، این قاره در حقیقت، با داشتن مکان هایی که جزو جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا هستند، مکان فوق العاده ای برای سفر است و تجربه های بی نظیری به شما می بخشد که هیچ جای دیگری نمی توانید آنها را به دست بیاورید. هنوز فرهنگ هایی در قاره آفریقا وجود دارند که به ریشه های خود پایبند مانده اند، حیواناتی وجود دارند که در هیچ نقطه دیگر دنیا دیده نمی شوند و ساحل هایی که جزو زیباترین سواحلی هستند که تاکنون دیده اید. البته قاره آفریقا به جز جاذبه های گردشگری آفریقا و جاهای دیدنی آفریقا، چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران دارد. برای من که به دلیل صمیمیت مردم، گرمای روابط و ماجراجویی ها، یکی از محبوب ترین قاره ها برای سفر کردن است. اما بهتر است به جای این که نظرات من را بخوانید، خودتان به آنجا بروید و از جاهای دیدنی آفریقا را از نزدیک ببینید تا عاشق این قاره شوید.

سفر به آفریقا

 قاره آفریقا پر از بیماری های خطرناک است

ترس همگانی از بیماری “ابولا” که چند سال پیش در قاره آفریقا شایع شده بود، باعث شد دوستان من نگران باشند که سفر من به آفریقای جنوبی برای من خطرناک است. اما حقیقت این بود که اروپا، جایی که محل زندگی من در آن زمان بود، از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک تر به محل شیوع این بیماری بود تا قاره آفریقا. (این هم یکی دیگر از اشتباهات جغرافیایی است که مردم درباره این قاره مرتکب می شوند.) نکته دیگری که باعث نگرانیست، بیماری مالاریاست که البته فعالیت های زیادی در این قاره برای ریشه کن کردن آن در حال انجام است. پیشنهاد می کنم قبل از سفر، از دکتر خود در مورد روش های پیشگیری از این بیماری سوال کنید. اما در عین حال تاکید می کنم که بین سال های 2000 و 2015 ، موارد بیماری مالاریا در این قاره ، به لطف افزایش حشره کش ها و پشه بند ها ، نزدیک به 88 درصد کاهش یافته اند. مرگ و میر ناشی از مالاریا نیز 60 درصد کاهش پیدا کرده است. بیماری اچ آی وی و ایدز نیز مشکل بزرگی به شمار می رود. بخصوص در کشور های آفریقای جنوبی و بوتسوانا، که بیش از 19 تا 25 درصد جمعیت به این بیماری مبتلا هستند. میزان ابتلا در این منطقه نیز از سال 2010 تا 2015 بیش از 14 درصد کاهش یافته است. در جاهای دیگر قاره آفریقا، مانند ماداگاسکار، مراکش و تونس، میزان ابتلا زیر نیم درصد کل جمعیت است.

سفر به آفریقا

 

 

منبع: شهر خبر