زندان دیو یا زندان سلیمان درتکاب

زندان دیو یا زندان سلیمان درتکاب

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,50 از 5 ( 2 رای )
Loading...

زندان دیو یا زندان سلیمان مکانی مخوف و راز آلود در آذربایجان غربی و شهرستان تکاب می باشد. فاصله ی آن با تخت سلیمان که در 45 کیلومتری تکاب است، چیزی در حدود پنج کیلومتر می باشد و در شمال شرقی تخت سلیمان و اواسط مسیر دندی به تکاب  قرار دارد. با تور مشهد همراه باشید.

زندان دیو

آشنایی با زندان سلیمان تکاب

اینجا مکانی است که نمی توان به سادگی از آن خارج شد. یک مکان ترسناک و اسرار آمیز با راز هایی که در دل تاریخ گم شده اند. آب دریاچه ای که هزاران سال پیش این جا بوده رسوباتی را از خود به جا گذاشته که این کوه عظیم و اسرار آمیز را در این منطقه به وجود آورده است. شاید در زمانی این مکان، مکانی مقدس به شمار می آمده است. علت نام گذاری این مکان به زندان سلیمان را می توان ریشه در افسانه هایی که درباره سلیمان پیامبر در زمان های گذشته در این مکان رایج بوده و بر سر زبان ها بوده است دانست. روبه روی زندان سلیمان تکاب، یک کوه می باشد که در آن آثاری وجود دارد که نشان می دهد در دوران ساسانیان ترسیم شده است. اتاق ها و تراس ها و پله هایی را می توان قبل از رسیدن به گودال در ارتفاع 85 متری کوه و آثاری از معماری هزاره اول قبل از میلاد که متعلق به قوم مانا بوده در این جا مشاهده نمود. در دوره ساسانیان و زمانی که آتشکده آذرگشنسب  به جریان افتاد  اینجا تبدیل به  قلعه ای برای نگهبانی از تخت سلیمان شد. زندان سلیمان بر روی یک کوهی که ارتفاعش  از زمین های اطرافش چیزی در حدود 107 متر می باشد قرار گرفته است و از اعماق گودالی که در بالای این کوه کله قندی شکل که  تشکیل شده  از لایه های رسوبی است، قرار دارد و  گازهایی  فوران می کند که سبب می شود شما شاهد مکانی شگفت انگیز و مرموز باشید . چشمه های آب گرم گوگردی زیادی را می توان در محدوده اطراف زندان سلیمان مشاهده نمود که از نظر درمانی خاصیت بالایی دارند. در حدود سال های بین 660 تا 830 این جا مکانی برای عبادت و پرستشگاه مانایی ها بوده است. و موبدان زرتشتی در دوران ساسانیان از این مکان برای قربانی و نیایش استفاده می کرده اند. و هنگامی که نیایش آن ها به اتمام می رسید حیوانی را نذر آتشکده می کردند.

زندان سلیمان

زندان دیو

زندان دیو

مسیر دسترسی به زندان دیو

برای این که به این مکان تاریخی  عجیب و غریب برسی از استان زنجان دو مسیر وجود دارد.

مسیر اول: این مسیر از بیجار به تکاب و سپس از آنجا به زندان سلیمان راه دارد . البته  این مسیر اندکی دورتر می باشد اما می توان با خیال راحت تر و مطمن تر به این مکان دیدنی بروید .

مسیر دوم: می توانی خود را از طریق جاده زنجان – دندی – تکاب به زندان دیو یا زندان سلیمان برسانی و اما نکته ای که باید توجه کنید این است که باید در این مسیر پر پیچ خم احتیاط بیشتری کنید و با آرامش رانندگی نمایید.

حال انتخاب با خودتان است که چگونه و از کدام مسیر خود را به زندان دیو یا زندان سلیمان برسانید. مراقب خودتان باشید.

زندان سلیمان

باور های بومی محلی

مردم محلی که در این نواحی روزگار می گذرانند اعتقادشان براین است که حضرت سلیمان از این مکان برای زندانی کردن دیوهایی که از دستوراتش سرپیچی می کرده اند، استفاده می کرده. به همین دلیل است که این کوه را به این نام می خوانند .وقتی به پای کوه می رسی شاید چنان به عظمت این جا پی نبری کافی است امتحان کنی  و با نیم ساعت کوه نوردی خود را به بالای کوه برسانی و شکل عجیب و غریب این مکان را ببینی آن وقت است که مات و مبهوت این همه شگفتی خواهی شد . البته مسیر کوه پیمایی  زیاد سخت و صعب العبور نمی باشدو می توان به راحتی خود را به بالای کوه برسانید. خیلی مراقب باشید زمانی که به بالای این کوه رسیدید داخل گودال 100 متری که یک چاله طبیعی است نیفتید. اینجا همان جایی است که وعده اش را داده بودیم (زندان دیو). جایی که قطر دهانه اش تقریبا 65 متر و عمقی در حدود 85 متر دارد. زندان دیو یا زندان سلیمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زندان سلیمان

 

زندان سلیمان