ائتلاف راهنمایان گردشگری علیه موانع سفر به ایران

ائتلاف راهنمایان گردشگری علیه موانع سفر به ایران

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری جهان با حضور ۳۲۰راهنمای گردشگری پس از ۲سال از ۴۶کشور جهان به میزبانی ایران و با حضور طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و با سخنان رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.به گزارش همشهري، رئيس‌جمهور در آيين گشايش اين اجلاس با تأكيد بر اينكه مردم ايران هيچگاه با نژادپرستي خو نداشته و همزيستي مسالمت‌آميز ميان اقوام، اديان و فرهنگ‌هاي مختلف در ايران وجود داشته و دارد، خطاب به راهنمايان تور از 5قاره جهان گفت: كنار مساجد، كليسا و كنيسه وجود دارد. در پارلمان نيز كنار نمايندگان مسلمان، نمايندگان مسيحي، يهودي و زرتشتي حضور دارند و يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان ايران همان آزادي‌هايي را دارند كه در ديگر كشورها برايشان وجود دارد.

رئيس‌جمهور، خاورميانه را مهد تمدن و گردشگري جهان خواند و با انتقاد شديد از افراط‌گرايي افزود: تروريسم تنها جان انسان‌ها را نگرفته، بلكه آثار تمدني جهان را در عراق و سوريه مورد هجمه قرار داده است.روحاني تأكيد كرد: گرفته‌شدن جان انسان و از بين بردن آثار تمدني و گردشگري جهان جبران ‌پذير نيست. ایشان گردشگري را پل ميان ملت‌هاي جهان خواند و خطاب به راهنمايان گردشگري از سراسر جهان گفت: شما هستيد كه با بيان و آشنايي به تاريخ، زواياي تمدن را براي گردشگران روشن مي‌كنيد و ابعاد و صورت‌هاي پشت پرده آثار به جاي مانده از تمدن گذشتگان را براي گردشگران آشكار مي‌كنيد. روحاني با اعلام اينكه گردشگري در كنار اقتصاد به فرهنگ جهان و انسجام مردم دنيا نيز كمك مي‌كند، بر حفظ محيط‌زيست و آثار تاريخي و ميراث فرهنگي در گردشگري تأكيد كرد و گفت: بايد ابتدا محيط‌زيست كشورها را در راه گردشگري حفظ كرد و دومين تلاش نيز بايد بر حفظ ميراث فرهنگي معطوف شود. به گفته وي، ميراث فرهنگي سرمايه بزرگي است و بايد تلاش كنيم از ميراث گذشته به خوبي حفاظت و حراست كنيم.

كنوانسيون راهنمايان ثمره برجام بود

زهرا احمدي‌پور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز در هفدهمين كنوانسيون راهنمايان گردشگري در سخناني با اشاره به تصميم جدي دولت براي فراهم‌كردن حق سفر افراد كم‌توان براساس شعار سازمان ملل گفت: ايران‌هراسي در سايه برجام ناكام ماند و كسب ميزباني كنوانسيون راهنمايان گردشگري جهان نيز از ثمرات آن است.معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه صنعت گردشگري سريع‌الرشد، اشتغال‌زا و از درآمدزاترين صنايع جهان است، افزود: اختصاص ۱۰درصد از توليد ناخالص ملي و يك شغل در گردشگري از هر ۱۱شغل اهميت اين صنعت را نشان مي‌دهد.

وي راهنمايان گردشگري را اثرگذارترين و مهم‌ترين قشر شاغل در صنعت گردشگري خواند و گفت: يك راهنما مي‌تواند با عملكرد شايسته خود تصويري مطلوب از مقصد گردشگري ارائه دهد و حتي آن را به برند تبديل كند و برعكس با عملكرد ضعيف و غيرمسئولانه مي‌تواند چهره گردشگري را مخدوش كند.

هيچ‌چيز بهتر از ديدار از ايران نيست

طالب ريفاعي، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي نيز كه براي نخستين‌بار مهمان ويژه كنوانسيون جهاني راهنمايان گردشگري در تهران است، پيش از سخنان رئيس‌جمهور و در واكنش به تصميم اخير ترامپ براي جلوگيري از سفر و برخورد با گردشگران گفت: نيروهايي را كه مي‌خواهند مردم را منزوي كنند و تاريكي بياورند و از سفر مردم جهان ممانعت كنند، شكست خواهيم داد و اين پاسخ خوبي به چالش‌هاي كنوني جهان است. وي گفت: اينجا هستيم كه پل بسازيم و مرزها را باز كنيم تا پذيراي مردم جهان شويم.وي افزود: بايد تفاوت‌هاي ميان مردم جهان را به رسميت بشناسيم و جهان را به محلي بهتر براي زندگي تبديل كنيم. دبيركل سازمان جهاني جهانگردي كه چند دوره به ايران سفر كرده است با ابراز خوشحالي از سفر دوباره به ايران و ديدار با راهنمايان گردشگري افزود: اين تصميم در زمان درستي انجام شد و ايران كشوري با فرهنگ غني و طبيعت زيباست. طالب ريفاعي گردشگري را موجب اتحاد كشورها و عامل توسعه خواند و گفت: از هر 6نفر، يك نفر در جهان سفر مي‌كند و امسال نيز هفتمين سالي است كه گردشگري جهان با رشد 5درصدي مواجه است.

آمار رئيس‌جمهور از افزايش گردشگران ورودي

رئيس‌جمهوربا اعلام اين كه در سايه ‌برجام راه ميزباني از جهانگردان باز شد وسفره‌ايران به روي گردشگران خارجي گشوده شد، به افزايش ورود گردشگران خارجي ‌به ايران اشاره و تأكيد كرد: در 6 ماه نخست سال 95 نسبت به سال گذشته، ورود گردشگران ازجمهوري چك 53/4درصد، از فرانسه 104درصد، از سوئيس 38/3درصد، از هلند 43/3درصد، ايتاليا 33/8درصد، انگلستان 33درصد، دانمارك 37/5درصد، لهستان 33درصد، اسپانيا 27/9درصد، يونان 24/4درصد، بلژيك 32/3درصد، اتريش 28درصد، فنلاند 19/2درصد، آلمان 16/6و روسيه نيز 16/6درصد افزايش داشت.

روايت دبيركل سازمان جهاني جهانگردي از ايران

دبيركل سازمان جهاني جهانگردي با اشاره به شعار كنوانسيون جهاني راهنمايان گردشگري يعني «ايران؛ مردماني مهربان با آغوشي باز، فرهنگي كهن و پر رمز و راز» گفت: ايران كشوري غني است و براي گردشگران هيچ چيز بهتر از آشنايي با فرهنگ و مردم ايران، مساجد باشكوه با مردماني كه شانه به شانه كنار هم مي‌ايستند و صنايع‌دستي و غذاهاي ايراني نيست. طالب ريفاعي ايران را كشوري مهم در سازمان جهاني جهانگردي اعلام كرد و افزود: ايران در قلب جاده ابريشم قرار گرفته و اين كشور نقش مهمي در گروه جهاني جاده ابريشم در سازمان جهاني جهانگردي دارد.