بیس جامپینگ خطرناکترین ورزش جهان

بیس جامپینگ خطرناکترین ورزش جهان

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

بیس جامپینگ چیست ؟

بیس جامپینگ را اگر بخواهیم تعریف کنیم عبارت است از پرش به همراه وینگ سوییت ( نوعی لباس مخصوص که می توان به شکلی با آن پرواز کرد ) و یا چتر از ارتفاع. این ارتفاع می تواند صخره باشد و یا یک ساختمان، مهم این است که دارای ارتفاع مناسبی باشد تا خطری متوجه شخص پرنده نباشد. این نوع از پرش ها از چتربازی به مراتب خطرناک تر می باشد و می توان دلیل آن را بیشتر بودن ارتفاع و مکان های انجام آن دانست.

در ایالات متحده ی آمریکا بیس جامپینگ طرفداران زیادی دارد و به دلیل داشتن مناطق طبیعی زیاد و مناسب برای انجام این فعالیت تبدیل به مهد بیس جامپینگ شده است. جالب است که بدانید در برخی از اماکن انجام بیس جامپینگ غیر قانونی قلمداد می شود و پلیس با متخلفان برخورد می کند و این محدودیت حتی در کشور آمریکا نیز به چشم می خورد.

این فعالیت برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ توسط گروهی متشکل از Carl Boenish ، Jean Boenish ، Phil Smith ، Phil Mayfield برای ساخت یک فیلم انجام شد و این شروعی بود برای بیس جامپینگ.

شاید از تفاوت های میان بیس جامپینگ و چتربازی بتوان به تفاوت در ارتفاع و نحوه ی انجام آن ها اشاره کرد. البته باید این را هم در نظر داشت که بیس جامپینگ می تواند بوسیله ی چتر و یا وینگ سوییت انجام شود و نوعی جدا از چتربازی و پرش با وینگ سوییت می باشد. با تور مشهد همراه باشید.

بیس جامپینگ با لباس وینگ سوییت

 potd-base-jump

فصل مرگ و میر و ورزش بیس جامپینگ

بسیاری از کسانی که بیس جامپینگ می کنند نمی توانند پایان تابستان را ببینند. در سال ۲۰۱۶ ۳۱ نفر جان خود را از دست داده اند و ۲۳ نفر در فصل تابستان از دنیا رفته اند، ۶ نفر در ماه ژوئن، ۲ نفر در جولای و ۱۵ نفر در ماه آگوست. به همین دلیل فصل تابستان را فصلی می دانند که بسیاری جان خود را از دست داده اند. شاید دلیلش مناسب تر بودن شرایط آب و هوا دانست.

بسیاری از کسانی که به انجام این فعالیت علاقه مند هستند مکان های مناسبی را برای پرش انتخاب نمی کنند و همین موضوع باعث می شود تا خطر همیشه در کمین این افراد باشد و حتی جان خود را از دست بدهند.

تابستان در کوهستان آلپ بهترین زمان برای پرش به حساب می آید، مخصوصا بخش هایی که برف ها آب شده اند. ولی باید برای پرش محل مناسبی را انتخاب کرد و نباید از روی هر ارتفاعی و یا صخره ای به سمت پایین شیرجه زد.

base-jumpers

مرگ و بیس جامپینگ

بیس جامپینگ یکی از خطرناک ترین فعالیت های ورزشی محسوب می شود و در سال تعداد زیادی را به کام مرگ می کشاند. در سال ۲۰۱۶ تحقیقاتی که انجام گرفت نشان داد که نمی توان بطور دقیق میزان این مرگ و میرها را مشخص کرد. در بسیاری از سایت ها افرادی هستند که پرش های خود را بصورت آنلاین استریم ( نوعی به اشتراک گذاری محتوای رسانه ای و برنامه های تلویزیونی ) می کنند و زمانی که میمیرند تعداد زیادی شاهد آن هستند.

یکی از این اتفاق ها که چندی پیش رخ داد این گونه بود :

در ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ مردی بصورت آنلاین تصمیم گرفت تا پرش خود را استریم کند تا بسیاری شاهد پرش او باشند. ویدیو با تصویر مردی شروع می شد که یک وینگ سوییت بر تن دارد، موی او سیاه می باشد و به زبان آلمانی صحبت می کند.

او دستش را سوی دوربین تکان می دهد و لبخندی می زند.

زیپ وینگ سوییت را بالا می کشد. در این لحظه بیشتر لبخند می زند و این به دلیل استرس بالای وی است، مانند کودکی که میخواهد هدیه تولدش را باز کند و هیجانی همراه با استرس وجود او را فراگرفته است. به زبان آلمانی می گوید تو امروز با من پرواز خواهی کرد و می پرد.

بعد صدای باد به گوش می رسد و مرد در حال پرواز کردن است. بعد از گذشت دقایقی با صدایی بلند همه جا سیاه می شود و دیگر صدای باد به گوش نمی رسد.

دوربین روشن می شود و صخره هایی به چشم می خورند. به نظر می رسد در یکی از کوهستان های اروپا این ویدیو به ثبت رسیده است.

سکوت، سکوت و باز هم سکوت …

بعد از گذشت چند ثانیه صدای ناله ای به گوش می رسد و بعد نفس نفس زدن و سپس پایان زندگی مرد حس می شود.

این اتفاق برای Armin Schmieder رخ داد. او در اصل ملیتی ایتالیایی دارد که در شهر Freiburg آلمان زندگی می کرد. وی تنها ۲۸ سال سن داشت و دارای فرزند کوچکی بود.

بیس جامپینگ بدون وینگ سوییت

بیس جامپینگ بدون وینگ سوییت تنها یک پرش از ارتفاع به حساب می آید که در نهایت با چتر می توان بر روی زمین فرود آمد و این عمل را نیز می توان از روی هر ارتفاع مناسبی انجام داد. ولی زمانی که از وینگ سوییت استفاده می کنید باید نکات زیادی را رعایت کنید. ارتفاع یکی از مهمترین فاکتورها می باشد و همین طور مکانی که پرش می کنید.

بیشتر مرگ ها به دلیل برخورد افراد با دیواره ی صخره ها و … می باشد و این به انتخاب محل پرش بستگی دارد. بیس جامپینگ ورزشی در عین حال زیبا و بسیار اعتیاد آور می باشد. ما داریم درباره ی به پرواز در آمدن انسان ها صحبت میکنیم. شاید پرواز به این شکل کاملا بوسیله ی خود انسان صورت نگیرد ولی تجربه ای بسیار نزدیک به پرواز کردن تلقی می شود.

شاید از زمانی که انسان برای اولین بار پرندگان را دید آرزوی این را کرد که روزی پرواز کند. در افسانه ها ردپای این آرزو به چشم می خورد.

 Base-Jumping

چرا کسانی که بیس جامپینگ انجام می دهند کشته می شوند ؟

جواب این سوال وینگ سوییت است. در حال حاضر این فعالیت یعنی پرش با وینگ سوییت یا همان بیس جامپینگ با وینگ سوییت یکی از پر طرفدارترین و جذاب ترین ورزش های حال حاضر در دنیا محسوب می شود و افراد ۱۸ تا ۳۵ که اغلب مرد هستند به انجام آن می پردازند.

بیشتر این افراد از آمادگی مناسبی برخوردار نیستند و یا حتی از لوازم استاندارد نیز استفاده نمی کنند.

بسیاری از مردم درباره ی مرگ هایی که این ورزش رقم زده صحبت می کنند ولی نمی توان گفت دقیقا به چه دلایلی این اتفاقات ناگوار رخ می دهند. دلیلش می تواند اشتباهات فردی هم باشد ولی این موضوع را به خوبی می دانیم که خطر در این ورزش بالا است و به قول خودمان انجام دادن آن ریسک بالایی دارد.

روز به روز به تعداد علاقه مندان این ورزش افزوده می شود و تعداد مرگ و میر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

پرواز کن یا بمیر ، شاید بهتر است پرواز نکنی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بیشتر افراد جامعه تصور می کنند که قرار است برای همیشه زنده بمانند و یا زندگی کنند. در واقعیت همه چیز متفاوت جلوه می کند. مرگ در هر زمان و مکانی می تواند از راه برسد. ولی آیا انجام بیس جامپینگ فرا رسیدن مرگ را نزدیک تر می کند؟

همانطور که گفته شد دلیل مرگ افراد تنها متشکل از یک فاکتور نیست و دلایل گوناگونی دارد.

شاید با رعایت نکات ایمنی و کسب آموزش های درست و کامل بتوان از بروز حوادث مرگبار جلوگیری کرد. این ورزش می تواند در هر حالتی خطرناک و پر ریسک تلقی شود پس مراقب خودتان باشید و اگر قصد انجام آن را دارید تا به آمادگی کامل نرسیده اید از انجام آن بپرهیزید.

تفاوت میان چتربازی ، بیس جامپینگ و استفاده از وینگ سوییت

همه ی این فعالیت ها باید با پرش از ارتفاع انجام بگیرند ولی در عمل کاملا متفاوت می باشند. چتربازی در اصل به وسیله ی هواپیما و یا هلی کوپتر به آسمان ها می رویم و در ارتفاعی مناسب به سمت پایین می پریم و بعد از گذشت مدتی چترها را باز می کنیم. بیس جامپینگ دو نوع دارد، یا با چتر و یا وینگ سوییت. پرش با چتر تقریبا شبیه به چتربازی می باشد ولی وینگ سوییت برای خودش دنیای دیگری دارد.

زمانی که از وینگ سوییت استفاده می کنیم همانند یک پرنده به پرواز در خواهیم آمد و کنترل کاملا در دستان خودمان است.

جالب است بدانید Richard Webb ، خلبان و کسی که بیس جامپینگ می کند درباره ی این ورزش گفته :

انجام این ورزش مانند این است که کلید اتومبیل پدر خود را یواشکی بردارید، شاید به نظر شما این سخت ترین قسمت کار یاشد ولی ماجرا تازه آغاز شده و بعد از آن همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد.

نظر شما چیست؟

base-jumping-courses