شهرهای خواهر خوانده ایران | شهرهای دو قلو را بشناسید !

شهرهای خواهر خوانده ایران | شهرهای دو قلو را بشناسید !

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 2,60 از 5 ( 5 رای )
Loading...

تا حالا اصطلاح خواهر خواندگی شهرها به گوشتون خورده؟ طی چند سال اخیر روابط و پیوندهای بین‌المللی بین شهرهای مختلف افزایش یافته. گاها توی اخبار شنیدیم که مثلا شهری در ایران با شهری در اروپا پیمان خواهر خواندگی بسته ان. اصلا این اصطلاح از کجا میاد؟ مثلا همین شهر تهران، پایتخت ایران با ۲۲ شهر پیمان خواهرخواندگی بسته، همین طور تبریز با ۱۶ شهر، اصفهان با ۱۶ شهر، مشهد با ۱۳ شهر، رشت با ۸ شهر، قزوین ۱۲ شهر و شیراز با ۷ شهر. شاید براتون جالب باشه که بدونید خواهرخواندگی به چه معناست.  دونستن مطالبی راجع به خواهرخوانده‌های شهرهای کشورمون شاید خالی از لطف نباشه.با تور مشهد همراه باشید.

اصفهان

اصفهان

 فلورانس خواهر خوانده اصفهان

فلورانس

مشهد

مشهد

لاهور خواهر خوانده مشهد

لاهور

چرا خواهر خواندگی؟

پیمان خواهر خواندگی رابطه ای دوستانه و هدفمنده که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه ی مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، فنی و سیاسی بین دو شهر برقرار می شه. این پیوند پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1947، برای نخستین بار در کشورهای اروپایی شکل گرفت، مدتی بعد در سال 1956، رئیس جمهور وقت آمریکا، یعنی ژنرال آیزنهاور در ارائه ی برنامه ی “مردم به مردم” بر شکل گیری پیمان های خواهر خواندگی بین شهرهای آمریکا با شهرهای دیگه ی کشورهای جهان تاکید کرد و حرکتی جهانی در این موضوع ایجاد کرد. هدف آیزنهاور از تاکید روی این طرح، درگیر کردن افراد و سازمان ها و گروهها در تمامی سطوح جامعه برای کاهش درگیری ها در سطح جهان با انعقاد قراردادهای خواهر خواندگی بود. این پیمان در اروپا ” شهرهای دوقلو “ ، در آمریکا و آسیا ” شهرهای خواهرخوانده “ و در روسیه ” شهرهای برادر خوانده “ نامیده میشه. شاید اولین بار خواهرخواندگی از زمانی شروع شد که شهر ” هترا ”  كه در معماری و فرهنگ آن آمیزه‌ای از تمدن های ایرانی، یونانی و رومی به چشم می‌خوره و مهم‌ترین اثر باستانی به جا مانده از دوران اشكانیان است به خواهرخواندگی شهر ” پالمیرا ” در سوریه در اومد. آثار این شهر تاریخی در شهر نینوا واقع شده‌ است (در سال 1393 گروه تروریستی داعش با یورش به این منطقه بخش اعظمی از این منطقه ی باستانی رو ویران کرد). این شهر به عنوان یک کاروانسرا برای افرادی که از صحرای سوریه عبور می‌کرده‌اند بسیار با اهمیت بوده و به همین دلیل «عروس کویر» خوانده می‌شده‌است. تفاهم خواهر خواندگی بین شهرهایی امضا می شه که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی های باستان شناسی، اشتراکات قومی و فرهنگی دارن.گاهی ممکنه شهرهایی در برخی زمان‌های تاریخی در مبادله اقتصادی فرهنگی با هم بوده و یا حتی مشاهیرش در ارتباط علمی با هم بودند ولی الان در جغرافیای سیاسی از هم دور افتاده‌ان.

لنکاوی خواهر خوانده کیش

لنکاوی

تفاهم خواهرخواندگی بین چه کسانی بسته می شه؟

تفاهم ” خواهرخواندگی ” بین شهردارانی که شهرهایشان وجه تشابه و همسان در زمینه هاي باستان شناسی ،تاریخ ، فرهنگ و نمادهاي مشترکی داشته باشند امضا می شود تا از توانمندی های اون دو شهر براي پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی  گردشگري و نظایر اون استفاده شده. بعضی شهرها بخاطر هم نام بودن، یا بخاطر این که جشن و فستیوال مشابهی دارند با یکدیگر خواهرخوانده میشن. بطور کلی بهتر است شهرهایی با یکدیگر روابط خواهرخواندگی داشته باشن که از نظر مسائل جغرافیایی، جمعیتی، صنایع و گرایشات، منافع مشترک داشته باشن. شاید این سوال پیش بیاد که خواهرخوانده ها چطور همدیگه رو پیدا میکنن؟ شهرها از راه های مختلفی همدیگه رو پیدا میکنن؛ گاهی شهردار دو شهر همدیگر را ملاقات میکنن و با همدیگر آشنا میشن بعد از اون مقدمات آشنایی و خواهرخواندگی شهرهاشون رو فراهم میکنن. در موارد دیگه گروه یا افرادي از اجتماع یا اعضای انجمن های قومی جریان امور را به دست میگیرن و کمیته خواهرخواندگی ایجاد میکنن.

مسکو خواهر خوانده تهران

مسکو

تبریز

تبریز

 استانبول خواهر خوانده تبریز

استانبول

نیشابور

نیشابور

قونیه خواهر خوانده نیشابور

قونیه

قزوین

قزوین

بعلبک خواهر خوانده قزوین

بعلبک لبنان

رشت

رشت

غرم ( ناحیه ی رشت ، تاجیکستان )

رشت- تاجیکستان

شیراز

شیراز

پچ خواهر خوانده شیراز

پچ