آشنایی با کوچ سرفینگ | کاناپه گردی در منزل دوستان غریبه

آشنایی با کوچ سرفینگ | کاناپه گردی در منزل دوستان غریبه

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

این مدل از مسافرت، بیشتر به درد افرادی می خوره که قصد تنها سفر کردن رو دارن و می خوان که روزها یا حتی ماه ها به گشت و گذار در دل طبیعت بپردازن و چندان ارتباطی با افراد دیگه نداشته باشن، اما خیلی از گردشگرها دلیل اصلی سفرشون اینه که با افراد محلی کشورهای مختلف آشنا بشن و دوست های جدیدی پیدا کنن و البته هیچکدوم از این دو گروه پیشنهاد یک اقامت رایگان رو از طرف شخصی که مورد اطمینان باشه، رد نمی کنن، به همین دلیل ما امروز ما قصد داریم شما رو پدیده ای آشنا کنیم که از رواج پیدا کردنش در ایران مدت زیادی نمی گذره و حتی توی دنیا هم سابقه ای 12 ساله داره، اما با این وجود تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شیوه های سفر در دنیا شده. کوچ سرفینگ یا کاناپه گردی، اسم این پدیده جالبه که خیلی ها از اون با اسم “مهمان نوازی رایگان” یاد می کنن.

کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ چیست ؟

اگه بخوایم کوچ سرفینگ رو لغت به لغت معنی کنیم، باید بگیم ” کاناپه گردی “. کوچ سرفینگ درواقع یک سایت اجتماعیه که شما می تونین توی اون عضو بشین و اطلاعات خودتون رو وارد کنین و با بقیه گردشگرها صحبت کنین و به تبادل نظر بپردازین، اما اشتباه نکنین !! این سایت مثل فیسبوک و اینستاگرام، مخصوص بحث و گفت و گو و چت نیست، بلکه چت کردن یکی از کارهای فرعی این سایته، اون هم فقط بحث های هدفمند پیرامون مسئله اصلی. حالا مسئله اصلی چیه؟؟ اینکه شما یک اقامت رایگان در شهر مورد نظر خودتون خواهید داشت، در منزل شخصی که نمیشناسین اما شما رو دعوت کرده. شاید کمی عجیب به نظر بیاد، اما مهمون نوازی های خودمون رو به یاد بیارید و به تعداد دفعاتی فکر کنین که از شخص غریبه ای که می دونیم غریب هست و جایی رو نداره، پذیرایی کردیم و شاید حتی بعدها برای هم دوستان خوبی شدیم؟؟ کوچ سرفینگ هم چندان تفاوتی با این قضیه نداره، فقط سازمان یافته تر و منظم تره و دلیل اصلیش هم بیشتر، آشنایی با فرهنگ اقوام مختلفه و یافتن دوستانی برای سفر رفتن و برگزاری رویدادهای گردشگری.

کوچ سرفینگ

تاریخچه کوچ سرفینگ

شاید براتون جالب باشه بدونین که ایده کوچ سرفینگ، اولین بار از کجا اومده، درواقع کاناپه گردی، تاریخچه جالبی داره. شما فکر کنین چند تا دانشجوی عشق سفر، دور هم نشستن و به این فکر کردن که با جیب های خالی چطوری بریم مسافرت و دنیا رو بگردیم؟؟ و بعد از کمی مشورت به این نتیجه رسیدن که خب، چرا مهمون همدیگه نشیم و توی خونه های دیگران نمونیم؟ دانشجوهای ایسلندی برای اولین بار در سال 2004، با ارسال ایمیلی اعلام کردن که امادگی پذیرش گردشگرهای غریبه رو طی یک اقامت رایگان در منزل خودشون دارن، اما نکته جالب اینجاست که اونا، از لفظ غریبه استفاده نکردن، بلکه ترجیح دادن بگن: ” دوستانی که هنوز ملاقات نکرده ایم “. اونا درواقع حس جمع گرایی اجتماعی و علاقه به پیدا کردن دوست های جدید از اقوام و زبان های دیگه رو در مردم، هدف قرار دادن و مردم رو به میزبان شدن تشویق کردن، طولی نکشید که کاناپه گردی، تبدیل به اتفاق مهمی در زندگی گردشگرها شد و بیش از 12 میلیون عضو از سراسر دنیا پذیرفت.

کوچ سرفینگ

چرا کوچ سرفینگ ؟

خیلی از گردشگرها به خصوص اونایی که اکثر اوقات در حال سفر هستن، ترجیح میدن که هزینه کمتری خرج سفر کنن و دوست هایی برای سفرهای بعدیشون پیدا کنن. کوچ سرفینگ سایتیه که در حال حاضر، حدود 12 میلیون عضو از 200 هزار شهر دنیا داره و شما می تونین با عضو شدن در این سایت، هم میزبان باشین و هم میهمان، به این صورت که وارد سایت کوچ سرفینگ https://www.couchsurfing.com میشین و مشخصات خودتون رو وارد می کنین، بعد از اون می تونین اسم شهر مقصد رو وارد کنین و دنبال افرادی بگردین که آمادگی خودشون رو برای میزبانی اعلام کردن، اما قبل از اینکه بهشون پیام بدین و درخواست اقامت کنین، حتما پروفایلشون رو چک کنین، معمولا توی پروفایل اطلاعات مفیدی وجود داره، از قبیل محل خواب شما که می تونه یه اتاق جداگانه باشه یا یه کاناپه توی سالن پذیرایی یا حتی یه تشک، یا اینکه اون شخص توی خونه حیوون نگه می داره یا نه و یا یک سری اطلاعات و علایق شخصی که بتونین میزبانتون رو بهتر بشناسین. کار مهم دیگه ای که قبل از ارسال پیامِ درخواست اقامت، باید انجام بدین، چک کردن توصیه نامه هاییه که مهمان های قبلی اون شخص درموردش نوشتن. اینکه ببینین مهمان های قبلی چه نظری درباره میزبانشون داشتن و چه اتفاقاتی در منزل محل اقامت براشون روی داده، خیلی در انتخاب میزبان مناسب به شما کمک می کنه. یکی از مهم ترین نکات درمورد کوچ سرفینگ که چندان در بین مردم شناخته شده نیست، اینه که کاناپه گردی فقط برای اقامت رایگان در منزل دیگران نیست، بلکه افراد مختلف که سابقه گردشگری دارن در این سایت دور هم جمع میشن تا بتونن اطلاعات رویدادهایی مثل گالری گردی، کافه گردی و حتی شهرگردی و طبیعت گردی رو با همدیگه به اشتراک بذارن تا هرکسی که می تونه در این رویدادها شرکت کنه، از طرف دیگه بعضی از افراد، توانایی این رو ندارن که اقامت رایگان در اختیار بقیه بذارن، اما درعوض از سایت کاناپه گردی استفاده می کنن و به دیگران پیشنهاد میدن تا بتونن به طور رایگان راهنمای گردشگری اونا بشن.

کوچ سرفینگ

آیا به کوچ سرفینگ اعتماد کنم؟

درسته که اقامت رایگان در یه کشور دیگه بسیار وسوسه انگیزه، اما همیشه در رابطه با غریبه ها شک و تردیدهایی توی دل همه ما به وجود میاد، به خصوص اگه هدف، اقامت در منزل اون شخص باشه، نه اینکه این شک و تردیدها اشتباه باشه و نباید اصلا وجود داشته باشه، اما میزبان شدن در سایت کاناپه گردی به این راحتی ها هم نیست، یعنی مسئولین سایت، کاربرها رو رصد می کنن و اگه نظرات منفی درمورد اون شخص ببینن و از صحتش مطمئن بشن، اکانت کاربر رو حذف می کنن و یا اینکه معمولا درمورد آدرس و اطلاعات کاربر تحقیق می کنن و کاربرهایی که اطلاعات جعلی دارن رو از سایت خارج می کنن، از اونجا که این سایت از طریق تبلیغاتی که قبول می کنه، روش کسب درآمد مطمئنی هم برای مسئولینش هست، بنابراین مسئولین سایت سعی می کنن که با برقراری روابط امن و گرفتن بازخوردهای خوب و مناسب از گردشگرها این کسب و کار رو پابرجا نگه دارن، هرچند که همیشه احتیاط، شرط عقله و بهتره تا می تونین از افرادی که به منزل شخص رفتن، پرس و جو کنین و یا اینکه به حس خودتون اعتماد کنین و اگه حتی از عکس شخص یا تصویر فضای منزلش حس خوبی نگرفتین، صرفا بخاطر اقامت رایگان، به منزلش نرید.

کوچ سرفینگ

نکات مهمی که باید در مورد کوچ سرفینگ بدانید !

1- قبل از انتخاب میزبان بهتره که به چند میزبان متفاوت پیام بدین و شرایط هرکدوم رو جداگانه بررسی کنین و در آخر، میزبان هایی که شما رو تایید کردن اما شما از اقامت در منزلشون منصرف شدین رو با پیامی محترمانه رد کنین.

2- میزبان های شما فقط در قبال اقامت رایگان و جای خواب نسبت به شما تعهد دارن و مجبور به ارائه مواردی مثل حوله تمیز و غذا نیستن و تعهدی هم در قبال راهنمایی شما در سطح شهر ندارن، اما بعضی از میزبان ها داوطلبانه این کار رو انجام میدن.

3- بهتره که از یک هفته تا یک ماه قبل از سفر، درخواست خودتون رو بفرستین، چون از طرفی فرآیند پذیرش کمی طول می کشه و از طرفی هم معمولا کسی برای بیشتر از یک ماه آینده خودش برنامه ریزی نمی کنه.

4- مهمترین مسئله ای که در مورد اقامت شما از طریق کاناپه گردی وجود داره اینه که زبان انگلیسیتون خوب باشه. میزبانان کوچ سرفینگ از هرجای دنیا در سایت ثبت نام کردن اما معمولا همه اونها به زبان انگلیسی مسلط هستن.

5- مورد اعتماد ترین پروفایل های سایت کاناپه گردی، مربوط به کاربرانی هستن که در کنارشون یه تیک سبز رنگ وجود داره و این یعنی این افراد، 20 دلار به سایت پرداخت کردن و مسئولین سایت از صحت اطلاعات و آدرس شخص، مطمئن شده و تاییدش کردن.

کوچ سرفینگ

مهمان خوبی باشید تا دوباره دعوت شوید !

1- برنامه کاری میزبان را به هم نزنین و یادتون بمونه که میزبان شما برای خودش کار و زندگی داره و اینکه قبول کرده تا ازتون پذیرایی کنه، دلیل بر این نمیشه که در خدمت شما باشه.

2- همیشه خودتون باشین. پروفایلتون رو درست همونطور که هستین، پر کنین، نه کمتر نه بیشتر.

3- درسته که در این سفر، اقامت رایگان خواهید داشت، اما بهتره کلا روی مجانی بودن این سفر حساب نکنین و بهتره برای شخصی که تا حالا ملاقاتش نکردین، یه سوغاتی کوچیک ببرین و خوشحالش کنین یا اینکه وقتی به منزلش رفتین، ازش اجازه بگیرین و یه وعده غذای محلی خودتون رو براش بپزین.

4- مهمان مرتب و منظمی باشین. شما حتی اگه در منزل اقوام و آشنایان هم شلخته و نامنظم باشین، باعث ناراحتی میزبان میشین، چه برسه به اینکه اون شخص رو برای بار اول ملاقات کنین، درواقع هرکاری که شما انجام بدین، بیشترین تاثیر رو توی تصویرسازی اون شخص از شما به عنوان نماینده یک جامعه داره، پس همیشه لوازمتون رو مرتب نگه دارین، آب و برق رو هدر ندین و نظافت شخصی خودتون رو رعایت کنین.

5- یادتون بمونه که تنها شما و اون هم برای مدت مشخصی به منزل میزبان دعوت شدین، بنابراین به هیچ عنوان، هیچ شخص دیگه ای رو با خودتون به منزل نبرین و پس از پایان مدت اقامتتون از میزبان درخواست نکنین که بیشتر از موعد بمونین.

6- به عنوان درخواست اقامت رایگان، پیام شخصی بفرستین و در نوشتن متن این پیام، دقت کنین و محترمانه و خلاصه بنویسین. ابتدا خودتون رو معرفی کنین، بعدش از قصدتون برای انتخاب اون شهر و کشور برای مسافرت بگین و درخواستتون رو مطرح کنین، البته اشاره ای کوتاه به علایق مشترکتون با میزبان، ضرری نداره و باعث ایجاد حس خوب میشه.

کوچ سرفینگ