جاذبه ای به جا مانده از جنگ جهانی اول

جاذبه ای به جا مانده از جنگ جهانی اول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,67 از 5 ( 3 رای )
Loading...

گودالی تاریخی، بازمانده از انفجار

یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری که ساخته دست طبیعت نیستند، گودال لوچناگار است که به عنوان یک نماد تاریخی شناخته می شود. نمادی به جا مانده از جنگ و حوادث تلخی است که در طول آن رخ داده است. برای اینکه بدانید چه داستانی پشت آن پنهان شده است با 20gasht.com همراه باشید.

گودال لوچناگار

بمبی که ارتش بریتانیا در ۱ جولای ۱۹۱۶ منفجر کرد از یادها نخواهد رفت. انفجار این بمب عظیم در روستای لا بوسل (La Boisselle) واقع در شمال شهر آلبرت در فرانسه در اولین روز جنگ سومه رخ داد. جنگی که بریتانیا و فرانسه مشترکن به مواضع آلمان حمله کردند.

مهندسان گارد سلطنتی، تونلی به عمق ۱۵.۵ متر و درازای ۲۷۵ متر حفر کرده بودند که از محل لشکر بریتانیا شروع می‌شد و در خط مقدم آلمان‌ها خاتمه می‌یافت. این مهندسان در محل قرارگیری لشکر آلمان‌ها که شوابن هوه (Schwaben Hohe) نام داشت، مین بزرگی متشکل از ۲۵ تن آمونال (Ammonal: یک ماده‌ی منفجره‌ی بسیار قوی) دفن کردند. این بمب بسیار قوی ۲ دقیقه قبل از حمله‌ی ارتش بریتانیا به آلمان‌ها منفجر شد. ساعت ۷ که زمان شروع جنگ بود، بر اثر این انفجار مهیب، نزدیک به نیم میلیون تن گرد و غبار در هوا پراکنده شد و تکه‌های سنگ نیز نزدیک به ارتفاع یک و نیم کیلومتر به هوا پرتاب شدند. این انفجار عظیم، گودال بزرگی با عرض ۹۱.۵ متر و عمق ۲۷.۵ متر ایجاد کرد.

گودال لوچناگار

یکی از نیروهای ارتش فرانسه که از درون جنگنده این واقعه را مشاهده میکرد، گفت نور قدرتمندی از زمین به سوی آسمان آمد و قطعه ای از زمین در هوا جا به جا شد که حتی تصورش هم سخت است.صدای بوجود اآمده از آن به طور عجیبی گوش خراش بود و تمامی ماشین های جنگی در هوا پرواز می کردند. ستون گرد و خاک تقریبا یک و نیم کیلومتر از سطح زمین بالا آمده بود. برای لحظه‌ای اینطور به نظر می‌رسید که این ستون عظیم در هوا معلق مانده و نه بالا می‌رود و نه پایین می‌آید. تصویر از بالا شبیه درخت بزرگ سروی شده بود که از گرد و خاک تشکیل شده است. پس از لحظه‌ای، این ستون عظیم به سمت پایین فروریخت و آوار فراوانی را بر جای گذاشت.

جالب است بدانید بزرگترین دهانه ایجاد شده توسط بشر با احتساب تونلی که برای آن ساخته شده بود، همین تونل است و جالبتر آنکه رکورد دیگری هم ثبت شد. بلندترین صدای ایجاد شده توسط بشر صدای تولید شده از این انفجار است که تا لندن هم شنیده شده است.

با وجود انفجار عظیم و خسارات فراوانی که بریتانیایی‌ها به لشکر آلمان‌ها وارد کردند، این آلمان‌ها بودند که توانستند شرایط را به نفع خود تغییر داده و آتش فراوانی را به سمت انگلیس‌ها روانه کنند. در زمان حدودی یک و نیم ساعت بعد، صدها نفر از سربازان پیاده نظام انگلیس که پیشروی کرده بودند، توسط آلمان‌ها کشته یا زخمی شدند.

گودال لوچناگار جنگ