وسایل حمل ونقل عمومی در استانبول

وسایل حمل ونقل عمومی در استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

برای گشت و گذار در شهر استانبول راه های زیادی وجود دارد می خواهیم به طور خلاصه نگاهی به این وسایل بیندازیم. قیمت کرایه این وسایل با هم فرق می کند و می توانید هزینه آن ها را با بلیط پرداخت کنید. اگر می خواهید برای مدت زیادی در استانبول بمانید بهتر است که از استانبول کارت استفاده کنید چون آن را می توانید در همه وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول به کار ببرید و کار شما را بسیار آسان می کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با راه های رفت و آمد در استانبول 20 گشت را همراهی کنید.

تاکسی

در هر جایی از استانبول قرار داشته باشید می توانید برای خود تاکسی بگیرید. تاکسی ها با رنگ زرد خود شناسایی می شوند و شماره پلاک آن ها در بالای خودرو است  و همچنین در تاکسی ها حرف T در شماره پلاک خودرو قرار دارد.  اگربرایتان ممکن است از تاکسی هایی استفاده کنید که در ایستگاه های تاکسی به ثبت رسیده اند در این صورت شما می توانید لوگوی آن ایستگاه را بر روی درب خودرو ببینید. بر طبق داده های موجود تاکنون ۱۸ هزار تاکسی در این ایستگاه ها ثبت نام کرده اند، هزینه کرایه تاکسی از اتوبوس و مترو بیشتر است.

تاکسی در استانبول

مینی بوس

مینی بوس در مسیرهای مشخصی رفت و آمد می کند. مسافران را در خیابان در ایستگاه های مشخص جمع آوری می کند، در استانبول در هنگام سوار شدن به مینی بوس کرایه را پرداخت می کنند اما در دیگر شهرها معمولا هنگام پیاده شدن کرایه داده می شود. این مینی بوس ها با  اینکه وسایلی مدرن نیستند اما شلوغی و ازدحام در آن ها به خوبی نشان می دهد که چقدر برای رفت و آمد در شهر وسیله ای مفید و پر استفاده هستند.

مینی بوس

دلموس

دلموس وسیله حمل و نقلی است که فقط در ترکیه پیدا می شود. آن ها مینی بوس هایی هستند که در مسیرهای مشخص رفت و آمد می کنند. هر کسی که سوار دلموس می شود مطابق با مقدار مسافتی که می خواهد برود هزینه کرایه پرداخت می کند و مقدار آن معمولا بین ۱ تا ۳ لیر ترکیه است. وقتی قصد پیاده شدن از این وسایل را دارید کافی است فقط بگویید «Inecek var» که به معنی این است که کسی در اینجا پیاده می شود. پول را مستقیما به راننده پرداخت می کنید و یکی از وسایل حمل ونقل کارامد برای رفت و آمد در شهر است. استفاده از دلماس در سیستم حمل و نقل استانبول به سال های دهه ۱۹۳۰ برمی گردد و پس از آن در همه کشور مورد استفاده قرار گرفت.

اتوبوس های عمومی

در استانبول دو نوع مختلف اتوبوس وجود دارد. یک نوع که برای  شهرداری است که در آن ها می توانید از کارت های بلیط اعتباری خود برای پرداخت کرایه استفاده کنید. دومین نوع اتوبوس ها خصوصی هستند در آن ها هم می توانید بلیط های اعتباری خود را به کار ببرید اما بلیط اعتباری این اتوبوس ها از ایستگاه ها خریداری نمی شود. اتوبوس های دو طبقه سبز رنگ برای مسافت های طولانی تر به کار می رود.

مترو

در حال حاضر ۵ خط مترو در استانبول فعال است و خط های دیگری هم در دست احداث هستند. خط سوم آن اصلی ترین خط مترو است که از نواحی مرکزی استانبول عبور می کند.

مترو