پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,67 از 5 ( 3 رای )
Loading...

تاریخچه پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد، قدیمی‌ترین بوستان شهر مشهد در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۴۳ در مکانی که آن زمان خارج شهر بود احداث گردید اما به دلیل توسعه شهری اکنون در داخل شهر قرار گرفته‌است. این بوستان در آن زمان توسط دو مهندس طراح انگلیسی به سبک بوستان‌های انگلستان طراحی گردید ولی ساخت آن نهایتاً چندین سال بعد توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسید. بوستان ملت، در حاشیه بزرگراه وکیل آباد و در غرب شهر مشهد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار گرفته‌است.
به دلیل همجواری با بوستان ملت مشهد، میدان آزادی مشهد از قدیم به عنوان «فلکه پارک» در میان مردم مصطلح بوده است و گردشگران تور مشهد میتوانند از این پارک زیبا دیدن فرمایند.

پارک ملت مشهد

ویژگی‌ها پارک ملت مشهد

در مرکز بوستان ساختمان فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار دارد که شامل کلاس‌های فرهنگی هنری، کتابخانه، مسجد و… می‌باشد. در ضلع شرقی این بوستان و همجوار تقاطع آزادی دریاچهٔ بوستان قرار گرفته‌است که در پشت این دریاچه مجتمع جانبازان بوستان ملت راه اندازی شده‌است و به صورت 24 ساعته به 150 نفر از جانبازان قطع نخاعی خدمات ارائه می‌دهد. در داخل بوستان ملت همچنین شهربازی قرار گرفته‌است که قدیمی‌ترین شهربازی مشهد محسوب می‌شود. مساحت این بوستان 720 هزار متر مربع معادل 72 هکتار است و شامل بیش از 35 هزار اصله درخت به قدمت چند ده ساله‌ است. این بوستان از بزرگترین و قدیمی‌ترین و در عین حال دیدنی‌ترین بوستانهای مشهد و همچنین کشور به شمار می‌رود.

در ضلع غربی بوستان و همجوار منطقه آزادشهر زمین‌های ورزشی بوستان قرار گرفته‌است که شامل زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، بزرگترین استخر روباز مشهد به مساحت 1250 مترمربع با طول 50 متر و عرض 25 متر و با عمق 1 تا 3 متر با گنجایش 400 نفر، تنیس، پیست اسکی و… می‌باشد. به علاوه دور تا دور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار دارد. باغ رز قسمتی سرپوشیده از بوستان و ویژهٔ بانوان است که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی می‌باشد.

شهربازی پارک ملت مشهد

این شهربازی که اولین شهربازی مشهد به حساب می‌آید، در سال 1351 خورشیدی احداث شد. این شهربازی تا به امروز تغییرات بسیار زیادی کرده‌است. چرخ و فلک (فانفار) این شهر بازی با قطر 80  متر بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک مرتفع در دنیا می‌باشد که با 250 تن وزن در سال 1384 به بهره‌برداری رسید. این چرخ فلک را بخش خصوصی، طی دو سال نصب و راه اندازی کرده است و این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور است که از سال 1390 به عضویت اتحادیه جهانی IAAPA درآمده است و قادر است در هر دور خود 450 نفر را تا 80 متر بالا ببرد و اوقات خوشی را برای مسافران مشهد فراهم نماید.

تصاویر پارک ملت مشهد:

  • parkmellat-mashhad4
  • parkmellat-mashhad3
  • parkmellat-mashhad2

موقعیت و آدرس پارک ملت مشهد روی نقشه

نظرات در مورد پارک ملت مشهد

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *